Hemma igen...

..efter några dagar i Frankrike , har fått se stora delar av södra Provance, eftersom det blev många mil i bil, först och främst mellan flygplatsen i Nice, och där mina vänner bor, i en liten by , La couronne, strax utanför Martigue, tre mil väster om Marseille, bara det var ju 20 mil, visserligen motorväg stor del, men det var vackert ändå.

Första kvällen var det sol och fint när vi kom fram, men torsdag och fredag var det regn, skit också, men vädrets makter kan man ej rå på.
Torsdagen befann vi oss i deras jattefina hus, med utsikt över medelhavet, vi slappade, pratade och sov en stund samtidigt med lillfian på eftermiddagen, kvällen blev det grillad karre med pommes frites och rödvin till det, gott-gott, titta på TV, svenska TV 1 ? var det dom hade, men det var så där lagom slappt och trivsamt.

Fredagen hämtades vi av herrn i huset vid lunchtid, Det var meningen att vi skulle ha promenerat i dom gamla delarna av stan där han jobbar (kommer inte ihåg namnet) men eftersom det regnade blev det utflykt till ett köpcentreum, där det blev lite shopping, bl.a. ett jättefint halsband i antikbehandlad metall och turkosa pärlor/stenar, så nu har jag örhängen från Madeira och halsband från Frankrike, souvenierer som, när jag använder dom, påminner mej hur bra jag haft det när jag varit borta.

Lördagen åkte vi på utflykt västerut, till Camargue, där jag fick se Europas enda koloni med vilda flamingos, svarta tjurar (hmm, borde finnas kor också), vita hägrar och vita hästar, det är slättland, med kanaler, träskmark och laguner, ibland på bägge sidorna på vägen, och som sagt, mycket av dom djur jag räknade upp.
Så stannade vi och gick runt i en liten stad Sante Marie de-la-mer, det första jag såg när vi kom in i stan var ett stall med en hel del hästar, och på andra sidan gatan var det affärer, lite udda kombination. Små bitvis trånga gator, affärer, inga påträngande försäljare, vi fick gå och titta som vi ville, vilket jag tyckte var skönt

På hemvägen åkte vi till en vingård, fick smaka på några viner, jag handlade bara två flaskor vitt vin, hade redan en par flaskor rött för att ta hem, sen åkte vi till Arles för att handla mat, efter det bar det hemmåt igen. En lagom dagstur, som vi avslutade med en promenad ner till stranden, den där vi skulle ha solat på torsdagen , men som jag nu fick nöja mej med att se, det blåste som attan, så vågorna var rätt maffiga, och det är nåt jag gillar, det är ett så mäktigt skådespel.
På kvällen blev det god mat och vin som dom andra kvällarna, och lite stillsamt umgänge med mina trevliga och gulliga vänner, och deras söta dotter som jag fått gosa mycket med, dom här dagarna.


På söndag morgon sken solen, förståss, det kändes lite lessamt att behöva åka då.
Jag blev jag skjutsad till Nice, för att ta flyget hem, Otto dumpade mej vid säkerhetskontrollen, därifrån fick jag klara mej själv, men han stod kvar tills jag hade kommit igenom, så han såg att det inte blev några problem.

Där var det skakigt i knäna, det här var min första ensamresa med flyg, och dessutom där jag måste kunna använda mej av engelska, på flygplatsen pratar dom ju det, så det var inga problem, men jag vet ju inte om jag behärskar det, om jag skulle få en panikångestattack, då blir jag ju blockerad i skallen, så det var lite läskigt, men oj så bra det kändes, när jag satt på flyget, jag hade överlevt trekvart alldeles själv.

Jag känner mej såå stolt, över att jag gjorde det här, hade nån sagt det till mej för tre år sen, hade jag inte trott på det, då hade jag problem att kunna gå till ICA för att handla, vissa dagar, men nu kunde jag, jag växte två decimeter av stolthet, jag vågade, coh det är jag så glad för, att jag kunde följa med dom ner och få uppleva detta, jag sänder massor med varma tankar till mina vänner, att dom ville låta mej följa med.

image19

Inflygning över Nice, Medelhavet ÄR faktiskt så blått som man ser det i resebroschyrerna

image21

Mysko träd där barken hänger i flagor, jag brukar ta kort på skumma växter, så givetvis åkte kameran fram

image20

Utsikt från deras hus, när jag öppnade fönsterluckorna på morgonen, behövde jag bara böja mej ut genom fönstret litegrann, för att se detta.

image22

Som trädgårdsentusiast måste jag ju fota en del växter/blommor, jag skulle inte ha något emot att ha en sån här i kolonin, men den överlever inte utomhus på vintern, tyvärr. Dom hade flera såna här, och jag tog inte kortet efter en par glas vin, det är sluttning där dom växer :)image23

Fartig bild över vinfält, så här såg det ut lite överallt

image24

Här är en bild från stranden, jag hade tänkt ta på mej min nyinköpta bikini, för att dom skulle få ta kort på mej där, iförd den, men jag ångrade mej.
orsak 1. Jag är inte gärna på bild i bikini
orsak 2. Det var rätt kallt
Men det blev många häftiga vågbilder, och det är inte fy skam heller.

Sammanfattningsvis så hade jag sköna dar, Sussie och jag hann prata mycket, och mycket gos med lillfian, god mat, gott vin, gott sällskap, kan man önska sej mer, det ska möjligtvis vara att jag vill åka ner dit fler gånger, men då blir det som vanlig turist, eftersom dom snart flyttar hem.

Tack och hej leverpastej.

Kommentarer
Postat av: Helena

Vilken härlig resa du haft.
Jag blir så avundsjuk när jag ser alla dina fina bilder.Fast jag vill ju inte åka från mina prinsessor så jag får skylla mig själv.=)
Välkommen hem igen vännen!
*Kram*

2007-05-08 @ 20:30:52
URL: http://www.vildaella.blogg.se
Postat av: evans

Du verkar ha haft det bra! Härligt! Vilka fina bilder du har tagit :-)

Ha det så bra!

2007-05-09 @ 08:35:02
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Luna

Låter som en underbar resa. vad tuff du är som vågade flyga ensam. jag vet precis hur det är att bli blockerad i skallen av panikångest, men jag har faktiskt lärt mig att ta hjälp när jag får sådana där blockeringar offentligt. Oftast får jag dem i affären och då hittar jag ingenting och kan knappt läsa. Jag brukar säga lite skämtsamt att jag drabbats av akut dyslexi, för det låter så himla dramatiskt och säga att man har panikångest.
Fina bilder du tagit på din resa. Synd att du inte fick inviga din nya bikini, men då får du se fram emot varma dagar i Sverige med den i stället. de är inte långt borta nu...bikinidagarna. Ha det gott!

2007-05-09 @ 10:49:39
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: cattis

Jag skulle inte säga nej till en sån resa!!! Du verkar ha haft en härlig tripp...Roligt att du berättar för oss och visar bilder!

Kram/Cattis

2007-05-11 @ 10:24:29
URL: http://kathis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0