Skapat

Gjorde en LO i går kväll, som jag haft i huvudet en längre tid, men inte kommit till skott med. Den var till en utmaning på scrapbutiken.se som tiden gick ut på igår (ute i god tid, hmmm....)

Den är om mitt föräldrahem, på Trekilen, en liten by med 10 gårdar, 1 mil rakt ut i skogen, innan man kommer till Hammerdal.  Det har bara använts som sommarbostad, ända sen 1964, vi flyttade därifrån då, till Lövberga, 2 mil norr om Strömsund, året innan jag började skolan, hade vi bott kvar, hade jag varit tvungen att vara inackorderad hos nån, under skolveckorna, för jag var ensam unge i byn, så det fanns ingen skolskjuts.

Jag tillbringade alla mina sommarlov här, och mina barn har haft nån vecka varje semester här, ända t.o.m. sommaren 2002, efter det har vi inte kunnat åkt dit, eftersom det är 70 mil, och det är för långt för att vi skulle ha kunnat åka upp dit, efter det att Anders fick stroken, få se till sommaren, om vi ska försöka, för nu har Anders kört så pass mycket bil, sen han fick komma igång med det igen, för 1.5 år sen, att det kanske skulle funka, om vi tar det i etapper på vägen upp, vi får väl våldgästa några stycken efter vägen.

För ungarnas del, har ju sommrarna här innehållit gevärsskytte, yxkastning, såpbubblor i jätteformat med hjälp av mattpiskare m.m.

Det bästa med att vara där, är att vissa somrar när vi kommit dit, har vi varit helt solokvist i byn, det finns en person som är året-runt-boende, men han bor på andra sidan skogen, från oss räknat, och ett år då vi kom dit, var han inte ens hemma, så på en vecka, såg vi tre bilar, och då var våran inräknad.
Första morgonen, då brukade jag gå ut, och ställa mej på ute på gården, ensam, och så blundade jag, och lyssnade till tystnaden, och efter en stund, kände jag, hur all stress sjönk ner genom kroppen, och länade den, via fötterna, för att rinna ner i marken, sen brukade jag öppna ögonen, stå och titta på den vackra utsikten, och kände mej "nytvättad" på insidan.

Det är väldigt fin utsikt härifrån, det är Jämtlands läns högst belägna by, med bofast befolkning, och man har kunnat se till flera byar härifrån, inte från vårat hus, men från byn, från oss ser vi till Lorås, till den gård som ligger högst där.

Jag har gjort dold journaling, för jag ville inte ta nån plats för den, på den ena tagen står det om sommrarna där, och på den andra har jag skrivit när mina föräldrar köpte stället, och att dom hade jordbruk fram till 1963, och att min bror tog över ägandet på det 1971.

Som ni säkert förstår, så var det mycket tankar som for runt i skallen, när jag knåpade ihop den här, och det ska bli flera därifrån, från alla semestrar där, som det ju finns en hel del foton från, och från älgjakterna, så fortsättning följer, det här är bara början.

image106

Ha en bra vecka allihopa   Tjingeling

Kommentarer
Postat av: F

Hej! Tack för besöket på min blogg! Det är kul att man hittar så många nya sidor via andra bloggar. Du undrade var jag bor, och jag hoppas att det inte verkar alltför skumt, men jag tänkte avvakta lite med att avslöja det...
Jag har upptäckt att det finns ganska många bloggar som handlar om scrapbooking, och jag har fortfarande inte riktigt förstått hur det går till.
Hoppas du får en skön söndagskväll!
Hälsningar F

2007-09-16 @ 19:29:09
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Ulla

Ååååå, vilket mysigt stället. Fin LO. Din fråga om de nya pappren, ja dom kommer hem till försäljning. Jag har min lilla butik hemma.

2007-09-17 @ 09:12:58
URL: http://tantscrappa.blogspot.com/
Postat av: Hönan

VAd underbart det låter. Måste nog ta och scrappa lite om mitt föräldra hem med, även om det bara är ett tegelhus i ett bostadsområde så har man ju mycket minnen och tankar därifrån.
Kramis

2007-09-17 @ 09:28:44
URL: http://www.scraphonan.blogspot.com
Postat av: Helena

Åh så fin.
Jag har kommit av mig alldeles när det gäller att scrappa Los,det är kortmakeri för hela slanten här nu.
Hoppas lusten är tillbaka snart.=)
Ha en skön dag vännen!

2007-09-17 @ 14:39:09
URL: http://www.vildaella.blogg.se
Postat av: Cissi

Åh så underbar och somrig layout!
Kram

2007-09-17 @ 22:49:08
URL: http://www.cissiscrap.blogg.se
Postat av: evans

Ja, Trekilen, precis som Grenås, är inte direkt ett ställe man bara råkar ha vägarna förbi. Kan tänka mig att man inte ser så mycket trafik där. Jag tror jag har varit där en gång...

2007-09-18 @ 09:33:14
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: LenaS

Åh vad fin!!! En underbar LO som kommer att sparas för att kunna lifta sen...
Kramis/Lena S

2007-09-18 @ 18:17:59
URL: http://lenasochronjasscrapp.blogg.se/
Postat av: Camilla

Ååå, så himla fin layout!!!

2007-09-19 @ 00:23:42
URL: http://camilla-camomills.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0