20:e december

Tjugonde december: Dagarna går fort, bara fyra dagar kvar så är det julafton, det är ju inte klokt.
I år är vi då garanterade att vi får en vit jul, iallafall, även på våra breddgrader, sonen var ut med tumstocken igår, och mätte snödjupet, försökte hitta ett ställe där det inte hade drivit ihop, och det var 47 cm!!! Det var längesen det var så mycket snö här, jag kan tänka mej att det var vintern -81/82, för då var mitt ex ute på parkeringen utanför där vi bodde, och knuffade bilar ut och in på parkeringen, för att dom körde fast, och det var på julaftonen, det var en snörik och lång vinter, det minns jag väldigt väl, eftersom det var första vintern jag gick med barnvagn, och det var nästan lögn i helsike att ta sej över gatorna, för det var höga plogvallar mellan trottoar och vägbana, så det var att släpa/dra/lyfta vagnen för att ta sej fram.
Numera har jag ingen vagn att dra på, men däremot ska Anders kunna ta sej fram med permoskrutten (elmoppen) och det är inte det lättaste alla ggr, men lättare här i Ösmo än när vi bodde i Nynäshamn, för vi bodde på gatan som gud glömde, eller iallafall Nynäshamns kommun, när detg gällde snöröjningen, det kunde gå två dygn innan vi såg en plogbil/traktor, nu br vi på landet, men ändå så plogas till och med våran lokalgata, samma dag som det snöar, klart imponerad, och gångvägarna är skapligt plogade, kan vara att vi får ta undan snövallen i närmsta korsningen på gångvägarna, för att han ska kunna ta sej fram.

Fotot taget utanför altandörren på framsidan.
All denna snö har kommit på en dryg vecka!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0