Ny modell på kort, för mej

Igår gjorde jag ett kort, som var superkul att göra, jag har bara sett såna
hos andra, men inte provat att göra något själv.

Har du kompisar som ingår partnerskap?

Då kan du köpa ett kort av mej, du hitta dom kort jag har till försäljning just nu under inlägget PARTNERSKAP

Jag tar 45 kr st  + porto 12 kr

Altrad kartong

Jag arbetstränar sen ett antal veckor tillbaka, och har den otroliga förmånen att få göra det på en butik som säljer scrap-och pysselsaker, tror ni jag trivs???
Självklart =)
Det är på Scrapbox Pyssel och Ting i Västerhaninge jag är, den ligger vid Åbyplan (lilla centrum) i V-h, är du i rätta centrumet, så går du norrut, förbi apoteket, fortsätt gångvägen över vägen där bussarna kör, över gångbron, genom gångtunneln, och när du kommer ut ur den, så ligger Åbyplan, till vänster framför dej.

Gå dit, och titta in hos henne, det är en urmysig butik, med otroligt mycket roliga saker, ta god tid på dej.

Den här fick jag i uppgift att göra häromdan, och slutförde den igår, och jag är himla nöjd med den, speciellt som jag inte är en person som altrat speciellt många ggr, (altrat=alternativ scrapbooking, dvs man piffar upp en ask t.ex.).
Jag har använt spraymist för att få den att se lite gammeldags ut, det är ju en naturfärgad kartong från början, så iden från min arbetsgivares sida var att fortsätta i den stilen, det kallas vintagestil, om jag inte är helt ute och cyklar, och är definitivt en stil jag vill scrappa mera i, även LOs och kort.

Resan till Madeira Dag 1

Allt började i slutet på juni, förra året, det var upptakten till den här resan, vilket
jag inte visste, i början på den dan.

Jag hade min 50-årsfest då, och jag fick mycket fina och kul presenter, inget snack om det, det var verkligen högtidligt att vara så i mittpunkten, för både tal, sånger, presenter och allt möjligt, det var en enormt fin dag (nja, ösregn delar av den, men i övrigt).....jag öppnade presenter, den ena efter den andra, det var presentkort, blommor ja allt möjligt, bl.a. ett gratulationskort, där en guldtia var inklistrad, med en text bredvid "resten finns insatt på ditt konto"...."va smart" tänkte jag, i och med att vi var utomhus, att inte lägga pengar i kortet, så där som man brukar göra.

Kortet var från min bror, och han sa då, när jag läste upp det, att "jag vet att du vill åka tillbaka till Madeira, det kan du göra nu"......Chocken var enorm, när jag konstaterade att han talade om för mej, att det var pengar som skulle kunna räcka till en resa, och tårarna började rinna, samtidigt som jag frågade honom "åker du dit med mej då"??? Svaret var ja, om jag ville åka med honom, sen kom han fram till mej och kramade om mej, och talade då om HUR mycket pengar det var, då höll jag på att svimma, för det räckte till resan och till lite mer också.

Nåväl, planerna började i september på allvar, när vi beställde resan, men det var fortfarande för abstrakt för att jag skulle förstå, att det var sant....men, månaderna har rullat på, och den 31/3 åkte vi, fast resan började så smått, redan den 30:e, för vi hyrde in oss på Arlanda, och sov över natten, eftersom planet gick redan 07:15 på morgonen, och det är ingen hit att försöka ta sej från Nynäshamn till Arlanda så tidigt, så brorsan bokade in oss i en liten holk, som vi sov sött i, över natten.

05:00 kvicknade vi till, så pass att vi rörde oss, iallafall, vi hade rekat läget kvällen innan, så vi visste vart vi skulle, vilken incheckningsdisk och hela baletten, så det var bara att knata dit, checka in, sen röra oss bort mot rätt gate, där intog vi frukost i lugn och ro, medans tiden närmade sej för att gå ombord, och.....resan började på allvar.

Några timmar på planet senare, som vi tillbringat med att äta, dricka lite gott, läsa, brodera (jag, inte min bror) så landade vi, och jag var tillbaka dit jag har längtat i snart 4 år, sen jag var där sist, samma raktion nu, som då, tårarna kom i ögonen.

Planet vi reste med

Fotograf: Ingrid Blom Runnman

Efter att ha blivit bussade in till Funchal, där vi skulle bo  på Hotel Do Centros, installerade vi oss, och knatade ut och tittade oss omkring, såååå underbart att vara där igen, det blommade inte lika mycket som när jag var där förra gången, men det är ju så härligt ändå, med palmer, jättekaktusar m.m.
Vi käkade i oss en sallad, för vi räknade med att gå ut och käka senare på kvällen, efter att det hade varit infomöte med resebolaget.

Strandpromenade nere vid marinan

Jag mår gott

Kvällssol mot Porto Santos

På kvällen var vi på en resturang, och käkade Espada, med friterad banan, det är deras inhemska fisk, som smakar enormt gott, men är en riktig fuling, skönt att det inte serveras helstekt =)
Personalen vi hade hamnat på, var så himla roliga, och trevliga, så det blev mycket bus och tok när vi var där.
Vi hade fått tips på att dom gör en likör, på Madeira, som heter Poncha, gjord av sockerrör, honung och lime, guiden tyckte att vi absolut ska testa den, men dricka med försiktighet....sagt och gjort...min bror ville testa, efter att vi hade ätit, och delat på en flaska rött vin, servitörerna undrade om han verkligen skulle palla det, efter en lång resa, vin m.m.
Min bror frågade om dom hade en skottkärra, så kunde jag köra hem honom till hotellet på den "vi fixar" sa dom =)

Nåväl, en par timmar satt vi säkert där, och vi gick bägge för egen maskin därifrån, hem till hotellet, efter en lång, men väldigt bra dag.

Espadan

Resan till Madeira dag 2

Efter frukost, så hängde vi på oss kameror, och vallade skorna för att, efter lite eget strövande på förmiddagen, en lätt lunch, gå med på stadsvandring, för att lite komprimerat få en guidning i vad som finns där, och lite historik, besök på en brodeributik, och en vinstuga, för provsmakning av Madeiraviner, "mums", på The Old Vine Blandy Lodge, strax bredvid stadestorget, det var inte dumt!!
Öns historia i korthet

Brorsan i saluhallen

Vackra blommor i saluhallen

Fotograf: J-O Hallgren

En bukett jag köpte och hade på rummet hela veckan, 5 euro, undra vad den hade kostat här
Strelitza, en variant på Protea, och en grön kvist

Fortet Sao Tiago, i Funchals gamla stan

Vår goa guide  berättar om frukter i saluhallen

Silverbanan, sötare och godare än vanliga bananer, men enligt EU för kort för att få importeras till Sverige

Fotograf: Ingrid Blom Runnman

Madeiras special, fantastiska broderier Länk till historik om broderierna

Dam som klipper rent mellan allt det broderade

Efter en par timmars vila var det dags för middag på en annan resturang, som ligger i gamla stan, och som avslutning strosande genom stan, tillbaka till hotellet, och så var den dan slut, men även den väldigt härlig, och innehålsrik.

Lite scrappat blir det....

....när jag har inflammation i en tå, och har väldigt svårt för att gå, och därmed inte kan vara ute, så mellan varven att jag ligger på sängen och läser (jäser) så scrappar jag lite.
Två veckor sen sist, så det var riktigt roligt nu, att göra det, även om jag hellre hade varit ute i solen, ja lite har jag suttit ute idag, med foten upplagd på en stol, fasen vad klen man blir av att en liten jäkla tå säger upp bekantskapen med en, eller rättare sagt, jag hade gärna gjort det, för jag har haft redigt ONT, nu är det på bättringsvägen eftersom jag fick en dunderkur pencillin när jag var till doktorn igår.

Detta foto är snart 28 år gammalt, eftersom dotra fyller det på måndag, och här är hon väl 2-3 dagar gammal.

Våran förtjusande hårboll Yelly

Första dagen i kolonin för i år

Idag har vi varit en 2-3 timmar i i kolonistugan, det är första året som jag är så sen med att vara där, att det gått så långt in på säsongen, men det har ju sina rutiga och randiga skäl, det har kommit en hel del annat emellan, som vi inte har haft tidigare år, flyttning, söka-jobb-kurs, arbetstränig, Madeiraresa......hmm...det är nog inte så konstigt =)

Ungdomarna åkte hem åt olika håll idag, så efter det så kokte vi kaffevatten och drog iväg, så nu har även jag börjat 2009 års kolonisäsong, Anders tjyvstartade förra veckan.

Följande foton är knäppta förra året, så det är bara julrosorna och krokusarna som blommar nu, och jag har sett årets första nyckelpiga.

Grön klockjulros

Vanlig vit julros

Nyckelpiga på sallad

Det här var fotat nionde april förra året, tre dagar tidigare än dagens datum, skönt att det inte ser ut så här nu.

Pingstliljor och kungsängslilja

Tulpaner

Humor på hög nivå =)

Kolla in HÄR i Zariskas blogg, jag fick ett gott skratt och vill gärna ge flera chansen, stanna sen kvar en stund och titta på hennes underbara alster.

Interiörer från vårt nya hus

Vi har proffsfotograf hemma hos oss under helgen, och då passar jag på att utnyttja det =)

Nädå, han är en mycket duktig glad amatör som dessutom är min svärson, skulle jag ha haft en auktoriserad hade det säkert blivit dyrt, och inte säkert att det blivit ett dugg bättre.
Nu äntligen så har jag fina bilder att visa från vårt nya hem, som är vår stolthet, det förra hade jag nog knappt visat av på bloggen, ens om jag hade fått betalt, inte som det var när vi bodde i det, innan vi röjde för visningen.

Vårat matrum, som sitter ihop med köket, det till vänster är min scraphörna, det ska komma upp en hylla mellan skåpen så småningom.

Vardagsrummet med nya soffor, bokhylla och bord.
Vilken lyxkänsla att köpa alla grejerna nya, så har jag aldrig gjort nån gång tidigare.

Sovrummet

Det ska upp lite tavlor och sånt så småningom, vi måste bara känna in oss lite innan vi gör det.

Några fler av mina bilder

Tävling om presentkort hos Me & I

"Jag är med i utlottningen om 1 presentkort värt 500kr från me&i hos Tant Ulrika. Var med HÄR du oxå!"

Ett urval av brorsans fotosessioner

Några foton

Litet utdrag, utan nån inbördes ordning, jag ska skriva om upplevelserna senare, men orkar inte nu, jag har sovit 5 kvart i timmen idag.